Projektmunka

A tantárgy célja és sajátosságai

A projektmunka egy speciális, komplex tárgy, melyben a hallgatók projektkörülmények között dolgoznak ki és oldanak meg egy konkrét, általuk meghatározott célt. Az eredmény elérése érdekében meghatározott feladatok szorosan kapcsolódnak egy valós vállalati, gazdasági vagy gyakorlati problémához, amelynek megoldásához tervezési, szervezési feladatokat látnak el.

A Projektmunka tárgy feladatai alapján mindig valamilyen konkrét eredményt kell, hogy létrehozzanak. A projektcsapat tagjai például:

  • létrehozhatnak üzleti terveket, 
  • végezhetnek kutatásokat és közölhetnek kutatási eredményeket, 
  • tanulmányokat írhatnak, 
  • megtervezhetnek és megvalósíthatnak CSR-, környezetvédelmi- vagy Pro Bono projekteket, 
  • készíthetnek megvalósíthatósági tanulmányokat, 
  • elemezhetnek konkrét vállalati folyamatokat és javaslatokat tehetnek azok fejlesztésére, 
  • tesztelhetnek üzleti megoldásokat/modelleket vállalati környezetben stb.

A projektmunka eredménye tehát olyan eljárás, eszköz vagy más szellemi termék is lehet, amely jól integrálja a tanult gazdasági (és/vagy műszaki) ismereteket, megközelítéseket a feladat kidolgozásában.

A feladat elvégzése minden esetben projektcsapat keretében történik, amelynek hallgatói létszáma minden esetben három fő

A Projektmunka lehetőséget teremt a különböző tudományterületek hallgatói számára a gyakorlati együttműködésre. A csoportok kialakításánál fontos, hogy a tagok egymást kiegészítő, különböző kompetenciákkal rendelkezzenek (például egy csoporton belül legyen jó kommunikációs-, szervezési készséggel rendelkező, precíz, elemző, kutató munka terén jártas, rendszerben gondolkodó stb. hallgató). Lehetőség van arra, hogy különböző szakok vagy tagozatok hallgatói közös projektcsapatot alakítsanak.

A tárgy keretében a hallgató, olyan készségei fejlődhetnek, amellyel javítható az együttműködési képesség, a csoportban való munkavégzés, a kommunikáció, az időgazdálkodás, de a hallgató sikeresebb lehet az elméleti ismeretek gyakorlatba történő átültetése kapcsán is.

A hallgatók a Projektmunka megvalósítása során elsajátíthatják azt a feladatmegoldó képességet, látásmódot, gondolkodást, amelyet az egyetem elvégzése után leendő munkahelyükön elvárnak tőlük.

A tárgy emellett erőteljesen épít a projektszemléletre, hiszen alapvetően támaszkodik a tervezésre, az idő- és határidő tervezésre/gazdálkodásra, az előrehaladás mérésére, a feladatok felelősökhöz való rendelésére, a folyamatos kommunikációra és sok egyéb más területre, amelyekkel találkozhatnak a hallgatók a valós projektjeik során.

A tantárgy általános jellemzői

  • Megszerezhető kreditek száma:                      4 kredit
  • A projektmunka tárgy heti óraszámai:          0 előadás + 0 gyakorlat + 2 labor
  • Teljesítés típusa:                                                félévközi jegy

A tárgy pótlására adott féléven belül nincs lehetőség.

A tantárgy felvételének előkövetelményei:

  • 130 teljesített kredit
  • Gazdasági képzéseken 1 gazdasági specializációs tárgy teljesítése.
  • Műszaki menedzser képzésen 1 műszaki specializációs és 1 gazdasági specializációs tárgy teljesítése.
  • Gazdaságinformatikus képzésen 1 informatikai specializációs tárgy teljesítése

A projektmunka tantárgy a szakdolgozat tantárgynak az előkövetelménye.

A szakdolgozat lehet a projektmunka tantárgy eredményeinek folytatása is, ha a hallgató szeretné a projektmunka során eddig teljesített feladatokat tovább vizsgálni és részletezni.

A projektmunka tárgy teljesítése

Projektmunka tájékoztató 2024/25/1. félév
Intézetidőponthelyszín
DIGI2024. október 17. 18:00 közösTeams
MMMI2024. október 17. 18:00 közösTeams
KPSZI2024. október 17. 18:00 közösTeams

A tantárgy teljesítéséhez szükséges követelmények, dokumentumok

  • 1 db Csapat és konzulens választás dokumentum (I. melléklet, papír alapon leadva, aláírva és Moodle-be feltöltve).
  • 3 db Mérföldkő jelentés, melyek tartalmazzák a minimum 10 db heti feladat teljesítését és a kidolgozásukat (digitálisan, Moodle-ba feltöltve, a III. melléklet alapján).
  • 1 db Projekt dokumentáció elkészítése (digitálisan, Moodle-ba feltöltve, az IV. melléklet alapján).
  • 1 db Prezentáció elkészítése (digitálisan, Moodle-ba feltöltve)
  • Végül az elkészült prezentáció megtartása bizottság előtt, nyilvános keretek között.

Összesen: 6 db dokumentum és 1 db prezentáció

A tantárgy felvételére és a kurzus idejére vonatkozó tudnivalók

0. Lépés
Az előkövetelmények teljesítése.Határidő:
Legkésőbb a projektmunka tárgy teljesítésének félévében, a regisztrációs hét első napjáig.
130 teljesített kredit. Gazdasági képzéseken 1 gazdasági specializációs tárgy teljesítése.Műszaki menedzser képzésen 1 műszaki specializációs és 1 gazdasági specializációs tárgy teljesítése.Gazdaságinformatikus képzésen 1 informatikai specializációs tárgy teljesítése  
1. Lépés
Csapattársak keresése Konzulens- és témaválasztás.Határidő:
Legkésőbb a projektmunka tárgy teljesítésének félévében, a regisztrációs hét utolsó napjáig.
A hallgatóknak háromfős csapatokat kell kialakítaniuk, majd projektmunka témát és konzulenst kell választaniuk a projektmunka teljesítéséhez.   Választható témák:
https://kgk.uni-obuda.hu/projektmunka/projektmunka-konzulensi-temajavaslatok   Lehetőség van arra, hogy különböző szakok vagy tagozatok hallgatói közös projektcsapatot alakítsanak.     Mi a teendő, ha egy hallgató nem talál projektmunka-csoporttársat? Ebben az esetben forduljon Forgács Anita oktatásszervezési koordinátorhoz, írjon az info@kgk.uni-obuda.hu címre!
2. Lépés
A csapatválasztás és a téma véglegesítése:
I. számú melléklet leadása.
Határidő:
Legkésőbb a projektmunka tárgy teljesítésének félévében, a regisztrációs hét utolsó napján 12:00-ig
A hallgatóknak ki kell töltenie és nyomtatás után aláírnia az I. számú mellékletet (Csapat-, téma- és konzulens választás) valamint fel kell keresniük a konzulensüket, hogy Ő is aláírja a dokumentumot. Ezt követően, határidőig a hallgatók leadják az I. számú melléklet kitöltött, leellenőrzött, aláírt példányát a Projektmunka koordinátornak (vagy leadják a Tavaszmező utcai telephely C. épület 106-os szobája előtti postaládába). A dokumentumot leadás előtt a hallgatók scanneljék be, mert a Projektmunka tárgyhoz tartozó Moodle kurzusba is fel kell tölteni a megfelelő helyre! A projektmunka téma indokolt körülmények között a II. melléklet benyújtásával és a konzulens engedélyével egyszer módosítható, legkésőbb a 2. mérföldkőig.
3. Lépés
A projektmunka tárgy felvétele a Neptunban.Határidő:
Az előzetes tantárgyfelvételi időszak utolsó napja, vagy a regisztrációs hét utolsó napja.
A projektmunka tárgyat a Neptunban fel kell venni, a többi tárgyhoz hasonlóan (és papír alapon is leadni a jelentkezést az I. számú melléklettel). A tantárgyat felvenni utólagos tantárgyfelvétellel nem lehetséges. Ha a hallgatók nem nyújtották be a határidőre az I. számú mellékletet (vagyis témával és konzulenssel nem rendelkeznek), úgy a projektmunka tárgyról törlésre kerülnek.
4. Lépés
A heti feladatok meghatározása és teljesítése mérföldkövenként:
III. számú melléklet kitöltése és leadása.
Határidők:
1. mérföldkő jelentés feltöltése a szorgalmi időszak 4. hetének végéig.   2. mérföldkő jelentés feltöltése a szorgalmi időszak 8. hetének végéig.   3. mérföldkő jelentés feltöltése a szorgalmi időszak 11. hetének végéig.
A tárgy, mint egy projekt folyamatos munkát és foglalkozást igényel a félév során.   A szorgalmi időszak 10 hetére a csapat a konzulenssel közösen határoz meg 10 db heti feladatot, mely kapcsolódik a választott témához és a hallgatók mintatervei szerinti minimum 3 db tantárgyhoz (lehet több is). A feltétel,hogy a tárgyak között legyen törzstárgy és specializációs tárgy is, de a választott projekt téma határozza meg ezek arányát.Egy-egy komplex feladat több tárgyhoz is kapcsolódhat.   Amennyiben eltérő specializáción, szakirányon vagy szakon lévő hallgatók alkotják a csapatot, hallgatónkként teljesülnie kell a fenti feltételnek.   A szorgalmi időszakban a projektmunkában 3 mérföldkő található: 1. Mérföldkő: 1-2-3-4 heti feladatok megoldása 2. Mérföldkő: 5-6-7-8 heti feladatok megoldása 3. Mérföldkő: 9-10 heti feladatok kidolgozása
5. Lépés
Projektdokumentáció összeállítása.Határidő:
a szorgalmi időszak 13. hetének vége.
A projektmunka lezárásának első eredményterméke egy projektdokumentáció elkészítése, ennek tartalmi elemeit a IV. melléklet tartalmazza.   Az elkészült dokumentumot a Moodle-be kell feltölteni határidőig!
6. Lépés
Prezentáció elkészítése.Határidő:
a szorgalmi időszak 14. hete.
A projektmunka lezárásának második eredményterméke egy prezentáció összeállítása és a Moodlbe való feltöltése, .ppt vagy .pptx formátumban.   A prezentációnak a hallgatók által választott téma kidolgozását és megvalósítását kell tartalmaznia, beleértve a saját munkájuk megszervezését és kivitelezésének bemutatását. A prezentációba nem kell a heti feladatokat demonstrálni.
7. Lépés
Prezentáció nyilvános megtartása.Határidő:
a szorgalmi időszak 14. hetében intézetenként szervezve.
A projektmunka tárgy prezentációval zárul, amelyet nyilvános keretek között, intézeti szinten szerveznek meg.    A prezentációt egy bizottság és a részt vevő közönség előtt kell megtartani. A Bizottságok legalább 3 főből állnak: a csoport konzulense, egy független oktató és egy hallgató (aki HÖK tagja). A Bizottságok kiegészülhetnek egyéb vendég szakértőkkel.   A prezentáció nyilvános, a beosztást az intézeti honlapokon teszik közzé a 13. oktatási hét végéig.    A prezentációs napokról a Moodle és a Kari weboldal is tájékoztatást ad majd.    A prezentációk időtartama 12 perc, amely után 3 perc jut a kérdésekre.    Az elmaradt prezentációk pótlására (betegség, egyéb vis major) a vizsgaidőszak első 10 napjában a konzulens iránymutatásai alapján van lehetőség.

Projektmunka tantárgy követelmények

A részfeladatok teljesítése során hetente minimum két oldalas dokumentumot töltenek fel a hallgatók a Projektmunka tárgy Moodle felületére. A javításoknak a végső dokumentumban kell megjelennie. Minden feladatrészt 1-5-ig pontoz a konzulens, amit az Értékelő lapon rögzít (V. számú melléklet). A 13. héten pénteken 12 óráig a végső projekt dokumentum a Moodle rendszerben az előadás felületére kerül feltöltésre. A prezentációk megtartására a szorgalmi időszak 14. hetében kerül sor. Ennek beosztását intézetenként teszik közzé a 13. hét végéig. A vizsgaidőszak 10. munkanapjáig kell megszerezni a tantárgyból az érdemjegyet. Az érdemjegy kialakításában a félévközi teljesítmény 50%, az projektdokumentáció aránya 30%, a prezentációé 20%. Pótlási lehetőség nem tartozik a tantárgyhoz. A félévet akkor értékelhető, ha a három tagú csoport minden tagja teljesíti a III. sz. mellékletben vállalt feladatokat, valamint mindhárman részt vettek a prezentációban. Ez alól csak különleges helyzet esetén kap felmentést a csoport, így például baleset, vagy az egyik csapattag távozása az egyetemről, illetve a passziválás. Ez esetben a másik két csapattag írásban kérvényezheti a Projektmunka tárgy felelősénél a félév elfogadását.

Projektmunka tantárgy letölthető mellékletei

I. számú melléklet: KONZULENS ÉS TÉMAVÁLASZTÁS
II. számú melléklet: KONZULENS ÉS TÉMAMÓDOSÍTÁS
III. számú melléklet: MÉRFÖLDKŐ JELENTKÉS
IV. számú melléklet: PROJEKTMUNKA
ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ
KGK PROJEKTMUNKA BEMUTATÓ